تبلیغات
مدینة العلم - مطالب فروردین 1395

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در یكى از مسافرتها همراه جمعى از اصحاب خود در سرزمین خالى و بى آب و علفى فرود آمدند و به یاران خود فرمودند:
- هیزم بیاورید تا آتش روشن كنیم .
اصحاب عرض كردند: یا رسول الله ! اینجا سرزمینى خالى است و هیچ گونه هیزمى در آن وجود ندارد.
پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
- بروید هر كس هر مقدار مى تواند هیزم جمع كند و بیاورد. یاران به صحرا رفتند و هر كدام هر اندازه كه توانستند، ریز و درشت ، جمع كردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر صلى الله علیه و آله روى هم ریختند. مقدار زیادى هیزم جمع شد.
در این وقت رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
- گناهان كوچك هم مانند این هیزمهاى كوچك است . اول به چشم نمى آید، ولى وقتى كه روى هم جمع مى گردند، انبوه عظیمى را تشكیل مى دهند.
آنگاه فرمود: یاران ! از گناهان كوچك نیز بپرهیزید. اگر چه گناهان كوچك چندان مهم به نظر نمى آیند؛ هر چیز طالب و جستجو كننده اى دارد. جستجوكنندگان ! آن چه را در دوران زندگى انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقى مانده است ، همه را مى نویسد و روزى مى بیند كه همان گناهان كوچك ، انبوه بزرگى را تشكیل داده است .(بحار: ج 73، ص 346



طبقه بندی: چهارده معصوم (ع)،  اعتقادی، 
برچسب ها: داستان های بحارالانوار، گناهان خود را كوچك نشمارید!،  

تاریخ : پنجشنبه 26 فروردین 1395 | 15:26 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات

روزى پیامبر اسلام از محلى مى گذشت ، مشاهده كرد گروهى از جوانان سرگرم مسابقه وزنه بردارى هستند. آنجا سنگ بزرگى بود كه هر كدام آن را به قدرى توانایى خود بلند مى كردند. رسول خدا صلى الله علیه و آله پرسیدند: چه مى كنید؟ گفتند:
- زورآزمایى مى كنیم تا بدانیم كدام یك از ما نیرومندتر است ؟ فرمود: مایلید من بگویم كدامتان از همه قویتر و زورمندتر است ؟
عرض كردند: بلى ! یا رسول الله صلى الله علیه و آله . چه بهتر كه پیامبر سلام بگوید چه كسى از همه قویتر است ؟ پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:
- از همه نیرومندتر كسى است كه هرگاه از چیزى خوشش آمد علاقه به آن چیز او را به گناه و خلاف حق وادار نكند و هرگاه عصبانى شد طوفان خشم او را از مدار حق خارج نكند. كلمه اى دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد و هرگاه قدرتمند گشت به زیاده از اندازه حق خود دست درازى نكند.(بحار؛ ج 75 ص 28



طبقه بندی: اعتقادی،  سیاسی - اجتماعی، 
برچسب ها: قوى ترین انسان، داستان های بحارالانوار،  

تاریخ : پنجشنبه 26 فروردین 1395 | 09:10 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات

روزى پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله نماز صبح را با مردم در مسجد خواند. در این میان چشمش به جوانى افتاد كه از بى خوابى چرت مى زد و سرش پایین مى آمد. رنگش زرد شده بود و اندامش باریك و لاغر گشته ، چشمانش در كاسه سر فرو رفته بود.
رسول خدا صلى الله علیه و آله به او فرمود:
- حالت چطور است و چگونه صبح كرده اى ؟
عرض كرد:
- با یقین و ایمان كامل به جهان پس از مرگ ، شب را به صبح آوردم و حالتم چنین بود.
حضرت با تعجب پرسید:
- هر یقینى علامتى دارد. علامت یقین تو چیست ؟
پاسخ داد:
- یا رسول الله ! این یقین است كه مرا افسرده ساخته و شبها خواب را از چشمم ربوده و در روزهاى گرم تابستان (به خاطر روزه ) مرا به دنیا و آنچه در اوست ، بى رغبت كرده است . هم اكنون با چشم بصیرت قیامت را مى بینم كه براى رسیدگى به حساب مردم برپا شده و مردم براى حساب گرد من آمده اند و من در میان آنان هستم . گویا بهشتیان را مى بینم كه از نعمتهاى بهشتى برخوردارند و بر تخت هاى بهشتى تكیه كرده اند و با یكدیگر مشغول تعارف و صحبتند و اهل جهنم را مى بینم كه در میان شعله هاى آتش ناله مى زنند و كمك مى خواهند. هم اكنون غرش آتش جهنم در گوشم طنین انداز است .
رسول خدا صلى الله علیه و آله به اصحاب فرمود: این جوان بنده ایست كه خداوند قلب او را به نور روشن ساخته است . سپس روى به جوان نموده ، فرمود: بر همین حال كه نیك دارى ، ثابت باش و آن را از دست مده .
عرض كرد:
- یا رسول الله ! از خدا بخواه در راه حق به شهادت برسم .
پیامبر صلى الله علیه و آله او را دعا كرد و طولى نكشید، همراه پیغمبر در یكى از جنگها شركت كرد و دهمین نفرى بود كه در آن جنگ شهید شد.(
بحار: ج 70، ص 159)


طبقه بندی: مناجات با خدا، 
برچسب ها: جوان شب زنده دار،  

تاریخ : سه شنبه 24 فروردین 1395 | 09:05 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات

ابودرداء نقل مى كند:
در یكى از شبهاى ظلمانى از لابلاى نخلستان بنى نجار در مدینه مى گذشتم . ناگهان نواى غم انگیز و آهنگ تاءثرآورى به گوشم رسید و دیدم انسانى است كه در دل شب با خداى خود چنین سخن مى گوید:
- پروردگارا! چه بسیار از گناهان مهلكم به حلم خود درگذشتى و عقوبت نكردى و چه بسیار از گناهانم را به لطف و كرمت پرده روى آنها كشیده و آشكار نكردى . خدایا! اگر چه عمرم در نافرمانى و معصیت تو گذشته و گناهانم نامه اعمالم را پر كرده است . اما من به جز آمرزش تو امیدوار نیستم و به غیر از معرفت و خوشنودى تو به چیز دیگرى امید ندارم .
این صداى دلنواز چنان مشغولم كرد كه بى اختیار به سمت آن حركت كرده ، تا به صاحب صدا رسیدم . ناگهان چشمم به على بن ابى طالب علیه السلام افتاد. خود را در میان درختان مخفى كردم تا از شنیدن راز و نیاز محروم نمانده و مانع دعا و مناجات آن حضرت نشوم .
على بن ابى طالب علیه السلام در آن خلوت شب دو ركعت نماز خواند و آنگاه به دعا و گریه و زارى و ناله پرداخت .
باز از جمله مناجاتهاى على علیه السلام این بود:
- پروردگارا! چون در عفو و گذشت تو مى اندیشم ، گناهانم در نظرم كوچك مى شود و هرگاه در شدت عذاب تو فكر مى كنم ، گرفتارى و مصیبت من بزرگ مى شود. آنگاه چنین نجوا نمود:
- آه ! اگر در نامه اعمالم گناهانى را ببینم كه خود آن را فراموش كرده ام ولى تو آن را ثبت كرده باشى ، پس فرمان دهى او را بگیرید. واى به حال آن گرفتارى كه خانواده اش نتوانند او را نجات بدهند و قبیله و طایفه او را سودى ندهند و فرشتگان به حال وى ترحم نكنند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: چهارده معصوم (ع)،  مناجات با خدا، 
برچسب ها: نجواى شبانه، مناجات ها حضرت علی (ع)،  

تاریخ : دوشنبه 23 فروردین 1395 | 19:41 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات


شهادت امام علی النقی الهادی (ع) بر حضرت بقیة الله(عج)
و تمامی شیعیان آن حضرت تسلیت باد.




طبقه بندی: چهارده معصوم (ع)، 
برچسب ها: شهادت امام علی النقی الهادی (ع)،  

تاریخ : یکشنبه 22 فروردین 1395 | 12:18 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات



در زمان متوكل عباسى زنى به دروغ ادعا كرد كه من زینب دختر على بن ابى طالب هستم ، - با این حیله از مردم پول مى گرفت - او را نزد متوكل آوردند.
متوكل به او گفت :
تو زن جوانى هستى با اینكه از زمان زینب دختر على سالها مى گذرد؟ گفت :
پیغمبر دست بر سرم كشیده و دعا كرده است كه در هر چهل سال جوانى برایم برگردد.
من تا حال خود را به مردم نشان نمى دادم ولى احتیاج وادارم كرد كه خود را به مردم معرفى كنم .
متوكل گروهى از اولاد على علیه السلام و بنى عباس و طایفه قریش را احضار كرد و جریان را به آنان گفت . چند نفرشان گفتند: روایتى نقل شده كه زینب دختر على علیه السلام در سال فلان از دنیا رفته است . 

ادامه مطلب

طبقه بندی: چهارده معصوم (ع)، 
برچسب ها: امام هادى (ع ) در میان درندگان،  

تاریخ : یکشنبه 22 فروردین 1395 | 12:11 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات

ابوبصیر مى گوید:
در محضر امام محمد باقر وارد مسجد شدم ، مردم در رفت و آمد بودند.
حضرت به من فرمود:
از مردم بپرس مرا مى بینند؟
من به هركس كه رسیدم پرسیدم :
امام باقر را دیده اى ؟
مى گفت :
نه ! با اینكه همانجا ایستاده بود.
در این وقت ابو هارون مكفوف (نابینا) وارد شد.
امام علیه السلام فرمود:
اكنون از ابو هارون بپرس كه مرا مى بیند یا نه ؟
من از او پرسیدم :
امام باقر را دیده اى ؟
پاسخ داد: آرى !
آنگاه به حضرت اشاره كرد و گفت :
مگر نمى بینى امام اینجا ایستاده است .
پرسیدم :
از كجا فهمیدى ؟ (تو كه نابینا هستى .)
پاسخ داد:
چگونه ندانم با اینكه امام نورى درخشان است ؟(
بحار: ج 46، ص 243.)

آرى حقیقت را با چشم دیگرى باید دید.



طبقه بندی: چهارده معصوم (ع)، 
برچسب ها: میلاد امام باقر (ع)، امام باقر(ع ) نورى درخشان،  

تاریخ : جمعه 20 فروردین 1395 | 12:03 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | نظرات

دارای همّت عالی باشید

اگر می‌خواهید به اهداف عالی خود دست یابید و در فضای وسیع معنویّت پرواز کنید، باید با همّت مردانه به پا خواسته و در فضای عالم معنی سیر کنید. همان گونه که پرندگان با بالهای خود به پرواز می‌آیند؛ مردان بزرگ نیز با نیروی همّت و اراده به سوی آسمان نورانیِ عالمِ معنی، پرواز می‌نمایند و از جهان مادّیت جدا می‌شوند.
بزرگان این واقعیّت را در مثالی کوتاه و پر معنی، این گونه بیان کرده‌اند:
اَلْمَرْءُ یَطیرُ بِهِمَّتِهِ.(47)
مرد به وسیله همّتِ خود، پرواز می‌کند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : دوشنبه 16 فروردین 1395 | 20:28 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

هدف از خلقت انسانها چیست؟


همانگونه که گفتیم انسان در زندگی باید دارای هدف باشد. به این جهت باید عالیترین هدفها را بشناسد و بهترینِ آنها را انتخاب کند.
آشنائی با راز خلقت انسانها، می‌تواند راهنمای ما باشد و حقیقت را برای ما آشکار سازد.
خداوند در قرآن مجید می‌فرماید:
»وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونَ «.(37)
جنّ و انس را نیافریدم، مگر برای آن که عبادت کنند.
تفسیر نورالثقلین در ذیل آیه شریفه، روایتی را از امام صادق‌علیه السلام این گونه آورده است:
قالَ: خَرَجَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ عَلی أَصْحابِهِ فَقالَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ ذِکْرُهُ، ما خَلَقَ الْعِبادَ إِلاَّ لِیَعْرِفُوهُ، فَإِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإِذا عَبَدُوُه اِسْتَغْنَوْا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ مَنْ سِواهُ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: یَابْنَ رَسوُلِ اللَّهِ بِأَبی أَنْتَ وَاُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللَّهِ؟
قالَ: مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ الَّذی تَجِبُ عَلَیْهِمْ طاعَتُهُ(38)
امام صادق‌علیه السلام فرمودند: امام حسین‌علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند و فرمودند: ای مردم، خداوند بندگان را نیافریده است مگر برای این که او را بشناسند؛ تا آن گاه که او را شناختند، به عبادت او بپردازند؛ در این هنگام بوسیله عبادت او، از بندگی غیر او بی نیاز شوند. شخصی به آن حضرت عرض کرد: ای فرزند پیامبر، پدر و مادرم فدایت باد، مقصود از معرفت خداوند چیست؟
امام حسین‌علیه السلام فرمودند: مقصود از معرفت خداوند این است که اهل هر زمانی، امامی را که اطاعت از فرمان او بر آنان واجب است، بشناسند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : شنبه 14 فروردین 1395 | 18:54 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

بهترین هدف را انتخاب کنید

با فرصت کوتاه و عمر محدودی که داریم، باید از پرداختن به اموری که ضایع کننده وقت است، خودداری نموده و به مسائل ضروری، مهمّ و حیاتی که تأمین کننده دنیا و جهان آخرت است، بپردازیم.
ما باید هدف خود را مهمترین و ضروری‌ترین مسائل، قرار داده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم؛ زیرا با پرداختن به مسائل غیر مهمّ، امور اساسی و با ارزش را از دست می‌دهیم و از رسیدن به هدف عالیِ خلقت، باز خواهیم ماند.
حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام می‌فرمایند:
مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ، ضَیَّعَ الْاَهَمَّ.(34)
کسی که به امور غیر مهمّ بپردازد، مسائل مهمّتر را ضایع می‌سازد.
با پرداختن به مسائل بی‌ارزش و غیر ضروری، از رسیدن به هدفهای بزرگ و عالی باز خواهید ماند. این حقیقتی است که حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام آن را در ضمن کلامی کوتاه بیان فرموده‌اند، تا برای جامعه بشریّت بالأخص جوانان و نوجوانان، درسی آموزنده باشد.


ادامه مطلب

طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : پنجشنبه 12 فروردین 1395 | 12:33 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

با چه کسانی مشورت می‌کنید؟!

امام صادق‌علیه السلام درباره شرایط کسانی که با آنان می‌توان مشورت نمود، می‌فرمایند:
اِسْتَشِرِ الْعاقِلَ مِنَ الرِّجالِ الْوَرِعِ، فَاِنَّهُ لایَأْمُرُ اِلاَّ بِخَیْرٍ...(25)
با مردان عاقلی که پرهیزگار هستند، مشورت کن؛ زیرا آنها راهنمایی نمی‌کنند تو را، مگر به کارهای نیک.
توجّه داشته باشید گاهی مشورت، زیان فراوانی را برای مشورت کننده به بار می‌آورد، به صورتی که در بعضی از موارد او را به گمراهی کشیده و از چاله در آورده و در چاه می‌اندازد! از این جهت خاندان وحی شرایطی را درباره مشورت ذکر نموده‌اند تا از وقوع این گونه اشتباهات جلوگیری شود.
شخصی که با او به مشورت می‌پردازید، باید از صلاحیت واقعی برای مشاوره برخوردار باشد و در موضوعی که مورد سئوال واقع می‌شود، آمادگی کامل برای پاسخ به آن را داشته باشد. از نظر روایات اهل بیت‌علیهم السلام، با کسی باید مشورت نمود که ویژگیهائی را دارا باشد.
امام صادق‌علیه السلام می‌فرمایند:
شاوِرْ فی اُمُورِکَ مِمَّا یَقْتَضِی الدّینُ مَنْ فیهِ خَمْسُ خِصالٍ، عَقْلٌ وَحِلْمٌ وَتَجْرِبَةٌ وَنُصْحٌ وَتَقْوی...(26)
در امور خود از آنچه را که دین اقتضاء می‌کند، با کسی مشورت کن که در او پنج خصلت وجود دارد:
1 - عقل
2 - حلم
3 - تجربه
4 - نصیحت‌گوئی
5 - تقوا


ادامه حیات...

طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : دوشنبه 9 فروردین 1395 | 09:00 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

راه‌هایی برای سلامتی اندیشه

1- دقّت و تأمّل، فکر را سالم می‌کند

دقّت، تأمّل و بررسی افکار، نقش مهمّی در تصحیح افکار و زدودن اندیشه‌های فاسد دارد. در مناجاتی که ملک مقرّب خداوند جبرائیل، برای پیغمبر اکرم‌صلی الله علیه وآله وسلم آورده - تا مورد استفاده امّت قرار گیرد - می‌خوانید :
وَأَلْهَمْتَنی رُشْدی بِتَفَضُّلِکَ، وَاَجْلَیْتَ بِالرَّجاء لَکَ قَلْبی وَاَزَلْتَ خُدْعَةَ عَدُوّی عَنْ لُبّی وَصَحَّحْتَ بِالتَّأْمیلِ فِکْری...(18)
با تفضّل خویش، هدایت مرا به من الهام فرمودی و با امیدواری به تو، قلبم را جلا بخشیدی و نیرنگ دشمنم را از عقلم زدودی و با تأمّل، فکرم را سالم نمودی.
اگر فکر خود را به تکاپو و تأمّل وادار نمائید، اندیشه شما سالم می‌شود و اوج می‌گیرد؛ در این هنگام ناخودآگاه بهترین افکار به سراغ شما می‌آید. زیرا تأمّل، افکار غلط را از میان برده و اندیشه‌های سالم را جایگزین آن می‌کند. دیو چو بیرون رود، فرشته درآید.

2 - پرهیز از پرخوری

برای تصحیح فکر و قدرت بر تأمّل، خودداری از پرخوری ضروری است؛ زیرا خوردن و آشامیدن اگر از حدّ اعتدال خارج باشد، در فساد فکر و اندیشه، اثری مهم دارد. آسایش و آرامش فکری در ارتباط با آسایش جسمی است و در صورتی فکر راحت است که احساس پرخوری و سنگینی نشود. در این هنگام ذهن آرام و از طغیان افکار زشت، و هجوم اندیشه‌های شیطانی محفوظ خواهد بود.
حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام می‌فرمایند:
مَنِ اقْتَصَرَ فی اَکْلِهِ کَثُرَتْ صِحَّتُهُ وَصَلُحَتْ فِکْرَتَهُ.(19)
کسی که در خوردن به قدر لازم اکتفا کند، صحّت جسمی او بیشتر می‌شود و فکرش اصلاح می‌گردد.
بر اثر پرخوری، بخارات بدن بیشتر شده و به سوی مغز روان می‌شود و بر قدرت نفوذ شیاطین می‌افزاید؛ به این جهت افکار فاسد و وسوسه‌های شیطانی زیاد می‌شود. بر اثر پرهیز از پرخوری، بخارات بدن کمتر شده و راه برای نفوذ شیطان کمتر می‌شود و کیف نفسانی تقلیل می‌یابد. از این رو حدیث نفس و وسواس کمتر شده و فکر اصلاح می‌شود.

3 - پرهیز از کسانی که دارای اشتباهات فکری هستند

برای دارا بودن اندیشه سالم، کناره‌گیری از کسانی که دارای اشتباهات فکری هستند نیز ضروری است. کناره‌گیری از افراد زود باور، انسان را از اشتباهات فکری آنان محفوظ نگه می‌دارد. افراد ساده لوح، زود باور و کسانی که به آسانی فریب دیگران را می‌خورند، از نظر فکری ضعیفند.
حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام می‌فرمایند:
مَنْ ضَعُفَتْ فِکْرَتُهُ قَوِیَتْ غِرَّتُهُ.(20)
کسی که فکرش ضعیف باشد، فریب خوردن او قوی می‌باشد.
ضعف فکری، امکانات گول خوردن را مهیّا می‌کند؛ زیرا از آنجا که در این گونه افراد، قدرت فکر و اندیشه اندک است؛ وهم و خیال در آنان قوی است و بر همین اساس، اظهارات دیگران را به زودی قبول می‌کنند.
زیرا غلبه وهم و خیال، ایجاد حالت پذیرش می‌کند؛ ولی فکر و اندیشه به دنبال دلیل و برهان و حالت پذیرش در صورت وجود شرایط می‌باشد. به همین جهت، در فرمایشات اهل بیت‌علیهم السلام از مصاحبت با افرادی که از نظر فکری ضعیف هستند منع شده؛ تا بر اثر همنشینی، اشتباهات آنان به دیگران سرایت نکند.




طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : دوشنبه 9 فروردین 1395 | 08:35 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

روزه اندیشه

در اسلام، روزه سکوت وجود ندارد؛ همان گونه که شبانگاه صوم و خودداری از خوردن و آشامیدن معنی ندارد. ولی آنان که در مقام دست یافتن به مراتب عالی معنوی هستند، به جای روزه سکوت به روزه اندیشه می‌پردازند و ذهن خود را به افکار زشت و ناپسند، آلوده نمی‌نمایند. این دستوری است که از خاندان وحی به ما رسیده است. حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام می‌فرمایند:
صِیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فِی الْاثامِ اَفْضَلُ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعامِ.(17)
روزه قلب از فکر کردن درباره گناهان، برتر است از روزه داشتن و پرهیز نمودن از خوردن خوراکیها.
اگر خود را به افکار زشت آلوده نسازید، در برابر گناهان و اعمال ناپسند بیمه می‌شوید، در این هنگام فکر، همچون آئینه‌ای صاف و درخشان واقعیّت را برای شما روشن می‌کند و نشان می‌دهد. روزه اندیشه، می‌تواند بهترین و مؤثّرترین راه برای نجات را، در اختیار انسان گذاشته و آدمی را در سیر معنوی موفّق کند.
روزه اندیشه، می‌تواند روح انسان را به پرواز درآورده و بر فراز فضای بیکران عالم معنی، به اوج ترقی و پیشرفت برساند.
اگر به انجام روزه اندیشه موفّق شوید، شیطان را شکست می‌دهید. اگر چه شیطان برای مؤمنین، دشمنی ضعیف به شمار می‌آید و قدرت او برای گمراهی انسان کم و اندک است؛ ولی او از نفس انسانها که دشمنی پرقدرت و مقتدر، و همیشه همراه و همگام با انسانها است، استفاده می‌کند.
او با وسوسه در نفس افراد، می‌تواند نفس را با خود هم عقیده ساخته و با کمک نفس، هستی انسان را به تباهی کشیده و سعادت دو دنیا را از او بگیرد.
راه مقابله با وسوسه‌های شیطانی و حدیث نفس، نفیِ افکار دنیوی است. کسی که نفس خود را از اندیشه‌های دنیوی دور نماید، مرتکب گناه و اعمال زشت نمی‌شود و در این صورت سعادت جاویدان را بدست می‌آورد؛ زیرا اندیشه سالم و فکر صحیح، انسان را از غم و اندوه و افکار دنیوی - که ویرانگر خوشی و خوشبختی است - نجات داده و سرانجامی بسیار عالی برای او به ارمغان می‌آورد.




طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : دوشنبه 9 فروردین 1395 | 08:32 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

اثر فکر گناه

در انسان آمادگی برای متخلّق شدن به هر گونه صفت نیک و بد، و امکان دارا شدنِ هر گونه خلق و خوی، وجود دارد. با فکر و اندیشه در کارهای خوب و بد، این آمادگی به فعلیّت تبدیل می‌شود و از مرحله امکان خارج شده و واقعیّت می‌پذیرد.
این یک حقیقت عام و کلّی است و اختصاصی به کارهای پسندیده و خوب ندارد. یعنی همان گونه که انسان بوسیله فکر نمودن درباره خوبیها، بسوی آن جذب می‌شود و آن را عملی می‌سازد، با اندیشیدن درباره گناهان و لذائذ حیوانی نیز به سوی آنها کشیده می‌شود و دست به ارتکاب آنها می‌زند.
حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام می‌فرمایند:
مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی الْمَعاصی، دَعَتْهُ اِلَیْها.(7)
کسی که درباره گناهان زیاد فکر کند، بسوی آنها خوانده می‌شود.
و در گفتاری دیگر می‌فرمایند:
مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی اللَّذاتِ، غَلَبَتْ عَلَیْهِ.(8)
کسی که درباره لذّتها زیاد بیندیشد، آنها بر او غلبه خواهند نمود.


ادامه حیات...

طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی، اسرار موفقیت،  

تاریخ : یکشنبه 8 فروردین 1395 | 15:38 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

ارزش فکر

هر انسانی در مغز خود، دارای گنجهای پرقیمت و گرانبهائی است که بوسیله فکر و اندیشه می‌تواند آنها را به دست آورد، و از این گنجینه پر ارزش استفاده نماید.
متأسّفانه برخی از مردم به جای اینکه از گنجهای پرقیمتی که در وجودشان قرار دارد، استفاده کنند، به جستجوی دفینه‌ها و اموالی که در زیر خاک پنهان شده، می‌پردازند!
اگر آنان بدانند خداوند گنجینه‌هائی به مراتب بهتر از دفینه‌هائی که در جستجوی آن هستند، به رایگان در وجودشان قرار داده است، هیچ گاه عمر خود را در آن راه از دست نمی‌دهند. آنان برای یافتن زر و سیم، خاکها را زیر و رو می‌کنند و غوّاصان برای بدست آوردن جواهرات در اعماق آبها، غوطه‌ور می‌شوند؛ ولی مردان خود ساخته برای بدست آوردن گنجینه‌های واقعی ، در افکار و اندیشه‌های خویش غوطه‌ور می‌شوند.
حضرت امیرالمؤمنین‌علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرمایند:
اَلْمُؤْمِنُ مَغْمُورٌ ... بِفِکْرَتِهِ.(1)
مؤمن در افکار خویش غوطه‌ور است.
او از اعماق دریای بیکران افکار خویش، گوهرهای گرانبهایی را می‌یابد که گنجینه‌های طلا توان برابری با آنها را ندارد.
او از ژرفای افکار خویش، جواهراتی را بدست می‌آورد که ارزش آنها جاویدان و ابدی است و قیمت واقعی و ارزش نهائی آنها را در دنیای دیگر و در جهان آخرت درک می‌کند.
غوطه‌ور شدن در افکار - نه توهّمات - روح را تقویت می‌کند و برای دست‌یابی به گنجینه‌های اسرار آماده می‌سازد؛ با فکر و اندیشه، روح و روان شما پرورش می‌یابد و ورزیده می‌شود. همان گونه که تمرینات جسمی، ورزش بدن است و جسم انسان را پرورش می‌دهد، فکر و اندیشه مثبت، روح و روان او را تقویت نموده و پرورش می‌دهد. زیرا تفکّر یک نوع آموزش به ضمیر ناخودآگاه است. به وسیله تفکّر، حالات باطنی تقویت می‌شود و قدرتهای روحی انسان آشکار می‌شود. زیرا فکر پرورش دهنده و تکامل بخش روح است.




طبقه بندی: اسرار موفقیت، 
برچسب ها: اسرار موفقیت، سیّد مرتضی مجتهدی سیستانی،  

تاریخ : شنبه 7 فروردین 1395 | 17:25 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | اندکی تعقل...

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی