تبلیغات
مدینة العلم - آثار سازنده انتظار

آثار سازنده انتظار

از آثار مثبت و سازنده باور دینىِ انتظار در مورد ولى و حجّت خدا این است كه این اعتقاد ـ كه ریشه در اعماق فرهنگ اصیل اسلامى دارد و از «قرآن و سنّت» گرفته شده است ـ سبب اتّحاد و قوّت قلب و تصمیم گیرى و اهتمام شدید افراد نسبت به انجام تكالیف و وظایف شرعى مى شود و از سوى دیگر موجب خلوص نیّت و تهذیب نفس و رشد اخلاقى در فرد و اجتماع مى گردد. چنین اعتقادى با این نظریه كه «غیبت، باعث تفرقه و ضعف و سستى در مردم مى شود» مغایرت اساسى دارد. زیرا این اعتقاد و باور دینى بهترین وسیله انذار نسبت به كارهاى منفى و خلاف اخلاق است و مردم را از ارتكاب معاصى و گناهان باز مى دارد. از سوى دیگر، اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام)بهترین عامل تشویق و ترغیب به كارهاى خیر و اعمال صالح است.


به همین جهت است كه در روایات منقول از پیامبر اكرم و ائمه اطهار(علیهم السلام)، انتظار از برترین اعمال شمرده شده است چنانكه پیامبر اكرم مى فرماید:

«أفضل أعمال اُمّتی انتظار الفرج من اللّه عزّوجلّ».

«بهترین اعمال امّت من، انتظار فرج از سوى خداوند عزّوجلّ است».

بدون شك، انتظار فرج هنگامى از برترین عمل هاى امّت خواهد بود كه شخص منتظر سعى كند تمام اعمال و كردار خود را بر اساس موازین اسلام و بدون سهل انگارى انجام دهد.

این جا است كه باید گفت: كسانى كه اسلام را طبق سفارش پیامبر از اهل بیت آن حضرت گرفته اند، هیچ مشكل فكرى و عقیدتى نسبت به اعتقادات اسلامى ندارند. زیرا ائمه اطهار(علیهم السلام) در طول دویست و پنجاه سال بعد از پیامبر، تمام مسایل اسلامى را با بهترین شیوه بیان فرموده اند و چیزى را ناگفته نگذاشته اند; امّا كسانى كه دنبال بیگانگان رفته و بر كشتى نجات ننشسته اند، هیچ وقت نخواهند توانست طعم شیرین معارف اسلام و قرآن را بچشند. زیرا از پیامبر اكرم نقل شده است كه فرمودند:

«مثل أهل بیتی كمثل سفینة نوح من توسّل بهم نجى و من تخلّف عنهم هلك».

«مَثَل اهل بیت من، مَثَل كشتى نوح است; هر كه متوسّل به آن شد، نجات یافت و هر كه از آن تخلف ورزید، هلاك گردید».

آرى! اگر طنطاوى و ابن خلدون و امثال آن ها، موضوع انتظار ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) را از دیدگاه مبارك امام صادق(علیه السلام) مى نگریستند، هیچ وقت مرتكب اشتباهاتى كه آنان را بدنام ساخته است، نمى شدند و انتظار را عامل ركود نمى دانستند; بلكه منتظران را افرادى پر تلاش و فعال مى دانستند همانگونه كه امام صادق(علیه السلام)مى فرمایند:

«المنتظر للثّانی عشر كالشاهر سیفه بین یدی رسول اللّه(صلى الله علیه وآله وسلم)یذبّ عنه».

«منتظر امام دوازدهم ـ حضرت مهدى(علیه السلام) ـ مانند كسى است كه در ركاب پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)شمشیر كشیده، از آن حضرت دفاع مى كند».

از مفهوم این حدیث و احادیث دیگر به این مضمون، روشن مى شود كه اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) نه تنها ایجاد ضعف در افراد نمى كند، بلكه موجب تحرّك و آمادگى زیاد در آن ها مى شود. زیرا كسى كه بخواهد در حضور شخصیّتى مانند پیامبر گرامى، از اسلام و ارزش هاى والاى آن دفاع كند و در راه خدا شمشیر بزند، باید آمادگى كافى داشته باشد.

در روایت دیگرى امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى فرماید:

«المنتظر لأمرنا كالمتشحّط بدمه فی سبیل اللّه».

«كسى كه منتظر امر ما (قیام حضرت مهدى(علیه السلام)) باشد، مانند كسى است كه در راه خدا در خون خویش بغلطد».

از این حدیث نیز به خوبى استفاده مى شود كه منتظرین واقعى امام زمان(علیه السلام)لحظه اى از تحرّك و تكاپو در پیشبرد اهداف دین، باز نمى ایستند، بلكه همیشه سعى و كوشش مى كنند كه خود را بر اساس اسلام اصیل و مكتب اهل بیت(علیهم السلام)آن چنان پرورش دهند كه صلاحیّت و شایستگى درك حضور حضرت را در زمان ظهور وى داشته باشند تا از مصادیق آیه كریمه زیر باشند:

(وَلَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ)

«ما در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتیم كه بندگان شایسته ام وارث (حكومت) زمین خواهند گردید».

این جا است كه باید گفت: اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) آن چنان كه در روایات اهل بیت(علیهم السلام) بیان گردیده است، رمز عدالت خواهى و وحدت كلمه در میان همه مردمان جهان در حكومت الهى آن بزرگوار است چنانكه امام صادق(علیه السلام)در پاسخ به سؤال عمّار ساباطى فرمود.

عمار از آن حضرت سؤال كرد یابن رسول اللّه! در این صورت كه عبادت در زمان دولت هاى باطل با ترس، برتر از عبادت در زمان ظهور دولت حق است، چرا ما آرزو كنیم كه از اصحاب قائم(علیه السلام) در ظهور حقّ باشیم؟

حضرت صادق در جواب فرمود:

«سبحان اللّه! آیا دوست ندارید كه خداوند ـ به واسطه آن حضرت ـ دین حقّ و عدالت را در تمام بلاد دنیا آشكار گرداند و حال همه مردم بهبود یابد؟!

ویجمع اللّه الكلمة و یؤلّف بین قلوب مختلفة ولایعصی اللّه عزّوجلّ فی أرضه و یقام حدود اللّه فی خلقه، ویردّ اللّه الحقّ إلى أهله فیظهروه حتّى لایستخفى بشیء من الحقّ مخافة أحد من الخلق.

و خداوند ـ به واسطه حضرت مهدى(علیه السلام) ـ همه مردم را زیر پرچم توحید و كلمه «لا اله الا اللّه» جمع كند و بین قلب هاى پراكنده و مختلف، دوستى و اتحاد ایجاد كند و گناه را از روى زمین بر دارد و حدود و احكام خدا در میان خلق خدا اجرا گردد و حق به صاحبانش رسد تا آن را ظاهر كنند و چیزى از حق را به جهت ترس از مردم مخفى نكنند».

به جرأت مى توان گفت كه ایمان و اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام)ـ تنها منجى عالم بشریت ـ با توجه به شناختى كه روایات اهل بیت و ائمّه اطهار(علیهم السلام) به ما مى دهد، نه تنها موجب تفرقه و ضعف و سستى در مسلمانان نمى شود; بلكه رمز اتحاد و قدرت و شوكت مسلمانان در آن نهفته است. زیرا اعتقاد به آن، یعنى اعتقاد به حاكمیّت تمام ارزش هاى اسلامى در سطح دنیا و آرزوى غلبه دین حق بر تمام ادیان باطل; اعتقاد به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام)، یعنى اعتقاد به تحقق وعده هاى الهى در پیروزى كامل اسلام بر تمام ادیان عالم همانطور كه خداوند متعال مى فرماید:

(هَوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَدینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشرِكُونَ)

خدا كسى است كه رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر تمام ادیان غلبه وپیروزى بخشد، هرچند مشركان كراهت داشته باشند.

اینك از تمام كسانى كه مى خواهند با مسئله غیبت و ظهور و اهداف الهى آخرین ذخیره خدا، حضرت بقیة اللّه(علیه السلام)آشنا شوند، مى خواهیم كه سعى كنند این معرفت را از طریق قرآن كریم و روایات ائمه اطهار(علیهم السلام) ـ كه معدن علوم پیامبر اسلام و تمامى انبیاى الهى هستند ـ فراگیرند تا به حقیقت دست یابند و طعمِ شیرین ایمان را بچشند.

 




طبقه بندی: امام زمان ( عج )، 
برچسب ها: انتظار،  

تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1394 | 20:44 | نویسنده : محمّد صالح خادم آل یاسین | دلنوشته

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی